Saturday, June 20, 2009

思い出の石:memory stones


むかし観た映画に、思い出になる瞬間をその場で拾った石にすり入れて忘れないようにするキャラクターがいました。悲しい事、例えばずっと疎遠だった娘に、死ぬ前にせめてと謝りにいったのに許されない、そんな瞬間を、彼はひとつの石に封じ込めるのです。そして、無一文で死んでいった彼が残した物は、いつもぶら下げていた袋一杯の、形色様々な石ころでした。

Long time ago, I saw a movie with a character who collects stones. When he comes across important moments of his life, he finds a stone nearby and holds it tight, trying to capture the moment into the piece of rock. He carries stones that remind him of happy moment and sad moments – for example, when he went to see his daughter after many years of estrangement, and his apology was rejected. When he died, the only thing he left was a sack full of stones.


まだ私の人生が始まるか始まらないかといった時分に観た映画だったので、このキャラクターが、どうしてたった今起こった事が思い出になると分かるのかが不思議でなりませんでした。思い出というのは、後々になって重要性が分かってくる、後日談だと思っていたのです。

I saw this movie when I was still very young, when my life was just about to really start, so I could not quite get how he knows the importance of the moments right then. I thought memories are formed later, when they stay on vividly on our minds.


あれから何年もたち、いろんな事を経験すると、私の袋にも石ころが集まってきました。でも、やっぱり、後日にわかる思い出ばかりだったので、石を集めるのも架空のはなしでした。そんな私にも、去年の夏、その場で「これは一生忘れないだろう」と実感する瞬間がありました。その会話がかわされる間、私の手には、目に見えない石が握られていたのです。覚えておこう、この瞬間を、と。それが、どんなに特別なことなのかを、全身で感じながら。

Many years passed by since then, and my sack starts to have more than few stones of its own. But I always realized importance of events later on, and so all my stones were imaginary. Then, last year, I had the moment, during which I knew that I would remember the conversation all my life. I knew how special it was. I was holding an invisible stone in my hand. I knew I would and wanted to remember the moment. I felt it with my entire being.

No comments: